Powitanie wiosny to nie koniecznie topienie czy palenie marzanny. Do naszego przedszkola przychodzi " prawdziwa "Pani Wiosna z niespodziankami.
SCENARIUSZ SYTUACJI EDUKACYJNEJ
ZIELONO MI – POWITANIE WIOSNY
Wszyscy z utęsknieniem czekamy na wiosnę, zwłaszcza po długiej mroźnej zimie. Tradycyjnie powitanie wiosny odbywa się przez topienie marzanny, czy palenie słomianej kukły- symbolu zimy. Postanowiłam ten zwyczaj trochę urozmaicić, zwłaszcza że warunki pogodowe nie zawsze sprzyjają kontynuowaniu takiej tradycji i opracowałam scenariusz imprezy, na której pojawia się Pani Wiosna z różnymi niespodziankami dla dzieci. W tym dniu dzieci ubrane na zielono wyczekują na przyjście gościa.
Cele ogólne:
· Budzenie zainteresowania otaczającą przyrodą i zachodzącymi w niej zmianami
· Wytworzenie radosnego, ciepłego i pogodnego nastroju do zabaw z rówieśnikami
· Wzbogacenie wiadomości na temat zwiastunów wiosny
Cele szczegółowe:
· Potrafi nazwać porę roku-wiosnę
· Zna pierwsze zwiastuny wiosny
· Potrafi wskazać podobieństwa
· Wskazuje i nazywa kwiaty wiosenne (tulipan, żonkil, przebiśnieg, zawilec)
· Rozpoznaje głosy ptaków: bocian, kukułka, skowronek
· Śpiewa piosenkę Wiosna tuż, tuż
· Potrafi bawić się przy muzyce
· Wie czego rośliny potrzebują do życia
· Wykona pracę plastyczną
· Wie jak należy się ubrać w zależności od pogody
Grupa wiekowa: 5-6 latki
Metody:
Oglądowa (pokaz, ilustracja), słowne (rozmowa, zagadka), czynne (zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń)
Techniki twórcze:
Ekspresja muzyczno-ruchowa do piosenki Marzec słowa i muzyka P. Kaja, utworu Vivaldiego Wiosna
Podobieństwa – wiosna jest zielona jak?
Pomoce:
Zagadki o tematyce wiosennej, kwiaty: żonkil, tulipan, przebiśnieg, CD- Marzec (słowa i muzyka P. Kaja), CD Vivaldi- Cztery pory roku Wiosna, CD –I. Grieg Poranek, ilustracje bociana, kukułki, skowronka, nagranie z głosami ptaków, cebulki tulipanów, doniczki, zielone chustki
Sala udekorowana jest z wykorzystaniem różnych elementów przyrody, np. trawa, liście, bazie, kwiaty wiosenne. Na centralnym miejscu stoi fotel dla Pani Wiosny.
Przebieg:
1.Dzieci otrzymują wiosenne amulety, siedzą w kręgu. Przy muzyce Vivaldiego poszukują partnera i tańczą taniec powitalny.
2.Powitanie przybyłej Pani Wiosny piosenką Wiosna tuz, tuż.(Kalendarz muzyczny U. Smoczyńska-Nachtman)
3.Rozmowa P. Wiosny i dzieci (jakie zmiany w przyrodzie wskazują że nadchodzi wiosna).
4.Zagadki P. Wiosny – kwiaty w moim koszyku (dzieci rozpoznają i nazywają kwiaty). Co potrzebują rośliny do życia?( wyszukanie symboli graficznych: słońce, woda, gleba).
5.Zasadzenie cebulek tulipanów przyniesionych przez Panią Wiosnę.
6.Zabawa ruchowo-naśladowcza Przebudzenie kwiatów (Poranek-I. Griega)
7.Pytania twórcze – podobieństwa- Wiosna jest zielona jak..? spisanie odpowiedzi przez P. Wiosnę
8.Zagadki słuchowe- jaki to ptak? Dzieci oglądają ilustracje ptaków: bocian, kukułka, skowronek i nazywają je. Następnie słuchają głosy z taśmy magnetofonowej i odgadują którego ptaka głos słyszą.
9.Ekspresja muzyczno-ruchowa do piosenki Marzec z wykorzystaniem zielonych chustek z udziałem P. Wiosny
10. Pokaz mody wiosennej: dzieci podzielone na grupy zakładają odpowiednie stroje ( pogoda deszczowa, słoneczna, zabawy na podwórku itp.)
11. Praca plastyczna Powitanie Pani Wiosny. Dzieci wykonują pracę dowolnie wybrana techniką.
12.Prezentacja prac, zebranie ich w album i wręczenie Pani Wiośnie.
13. Wspólna zabawa w kole – taniec integracyjny Woogie bugie. Pożegnanie z Panią Wiosną.
Opracowała: mgr Agnieszka Pabian